Viata in pasi de tango

Acorduri pasionale din tangoul argentinian învăluite în fum de “ţigare”, virtute şi viciu, frumuseţe şi seducţie, iubire şi trădare, viaţă şi moarte, normalitate şi nebunie, pasiune şi echilibru, zgomot şi tăcere. Sub genericul Tango în fum de ţigare spectacolul de teatru, găzduit de Ateneul Tătăraşi la începutul stagiunii teatrale 2010-2011, a adus în faţa publicului ieşean, drama omului contemporan, din ce în ce mai desensibilizat, din ce în ce mai obsedat de concretul vieţii cotidiene, din ce în ce mai dornic de noi aventuri însă paradoxal, tot mai singur şi mai nefericit. Textul argentinianului Salvador Amore,  montat sub bagheta regizorală a lui Bogdan Ulmu, a fost nuanţat simbolic de prezenţa tangoului, devenit un suprapersonaj fără de care, probabil, spectacolul ar fi avut mult mai puţin farmec. Cu o mişcare scenică semnată de Ligia Delia Grozdan, o ilustraţie muzicală de Aurelian Bălăiţă piesa îi are în distribuţie pe Nucu Ionescu, Erica Ioana Moldovan, Emanuel Florentin şi Denisa Pîrtac.

Erica Ioana Moldovan si Nucu Ionescu in Tango in fum de tigare

Cuvintele din spatele cuvintelor

Oamenii se ascund de cele mai multe ori în spatele unor maşti, dau senzaţia că au un cu totul alt bagaj de principii şi îşi mascheză slăbiciunile, doar de dragul aparenţei. Fie că sunt scriitori celebri, fie că sunt oameni simpli, fie că iubesc sau nu, toţi cad în capcana propriei lor fiinţe. Despre aceste lucruri şi despre alte câteva dintre angoasele omului contemporan au vorbit şi personajele din Tango în fum de ţigare. Deşi afirmă cu tarie că pot rezista în preajma viciului, fără să devină sclavii acestuia, protagoniştii montării de la Ateneul Tătăraşi demonstrează rând pe rând, că dincolo de ceea ce vor să pară a fi, sunt oameni cu tot ce presupune acest statut.

Juan, mânuitorul cel mai abil de cuvinte şi pasiuni; iubita acestuia, Laura, încântată peste măsură de trofeul pe care-l are mereu lângă ea, indiferent de adevărul care se ascunde în spatele lui; Federico, soţul anost, aparent echilibrat şi cu principii clare, legate de prietenie, iubire şi fidelitate şi nu în ultimul rând, Noemi, femeia puternică, elegantă şi rafinată, în jurul căreia gravitează toată intriga piesei, toţi au parte de capcana propriei limitări şi cuvintele din spatele cuvintelor pe care ei le rostesc ies la iveală până la final. Dacă la începutul piesei, Juan afirmă cu atâta certitudine că atunci când vine vorba de viciu, “virtutea constă tocmai în a merge pe marginea abisului fără a cădea în el” sau că “exagerarea virtuţilor ne transformă în caricaturi” în final faptul că cedează în faţa pasiunii şi faptul că îşi trădează prietenul, demonstrează exact contrariul. Sinuciderea sa din finalul piesei, deşi vine mai târziu decât s-ar fi aşteptat publicul, adânceşte misterul unui astfel de personaj. Noemi, soţia care-şi doreşte să râmână fidelă soţului ei, suferă din lipsa comunicării, cade în capcana fericirii de ocazie şi sfârşeşte tragic în mâinile soţului ei, cuprins de pasiunea unei iubiri devenite între timp, obsesie patologică.

Erica Ioana Moldovan si Emanuel Florentin in Tango in fum de tigare

Tăcere în tangoul de  pe marginea abisului

“Ca la moară ne macină viaţa, nu iartă pe nimeni!” spunea o mare actriţă a scenei româneşti într-un alt text dramatic. Nici un personaj nu scapă de lecţia pe care viaţa o oferă fiecăruia dintre noi. Totul, într-o tragi-comedie, ale cărei accente tragice ajung la public pe fundalul tăcerii din final, tăcere pe care regizorul a adăugat-o simbolic tocmai în momentul de maximă intensitate al piesei, momentul dominat de moarte şi cadere în abis.

Am înţeles cu toţii că putem fi chiar noi în locul celor de pe scenă, că viaţa ne poartă, mai ales acum, în secolul vitezei, în situaţii care ne solicită abilitatea de a dansa uneori, cel mai pasional dans, pe marginea prăpastiei. O piesă în care tangoul a devenit cel mai important personaj, o piesă în care am zâmbit amar, am râs cu poftă, am plâns sau am încremenit în tăcere. O piesă cu un subiect aparent simplu, cu treceri rapide de la o secvenţă teatrală la alta, cu replici uneori prea pline de adevăruri general valabile, o piesă despre caricatura cea mai ridicolă a fiecăruia dintre noi. O piesă care a ajuns la public tocmai prin verosimilul ei şi prin frumuşetea simbolică a tangoului care a spus în paşi de dans, povestea vieţii în doi.

Elena Raicu – Articol publicat in Revista TIMPUL

Foto: Cristian Dumitriu
© 2010 TIMPUL

 

Denisa Pirtac, Nucu Ionescu, Emanuel Florentin si Erica Ioana Moldovan in Tango in fum de tigare

Nu pierde TIMPUL,

hai la TEATRU!

Vă aşteptăm sâmbătă, 30 octombrie 2010, ora 19:00, la Ateneu Tărăraşi din Iaşi să vizionaţi un spectacol incitant în care pasiunea, trădarea şi moartea se împletesc pe ritmuri de tango!

Distribuţie:

Nucu Ionescu, Erica-Ioana Moldovan, Emanuel Florentin şi Denisa Pirtac.

Preţul biletului este de 15 lei, respectiv 10 lei pentru elevi şi studenţi.

Durata: 70 minute

 

O campanie de promovare a culturii susţinută de Revista TIMPUL

Anunțuri

2 gânduri despre „Viata in pasi de tango

  1. Pingback: Viata in pasi de tango - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Pingback: Viata in pasi de tango | Erica Ioana Moldovan

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s